Hvad?
aniMOB er et læringsforløb for 5.-8. klassetrin, hvor eleverne er sammen om at definere klassens fælles antimobbestrategi. På den måde tager eleverne ejerskab over både forløb og strategi, der således danner grundlag for produktionen af animationsfilm. Gennem processen reflekterer eleverne over egne og andres roller i digitale mobbesituationer.
Forløbet består af 3 aktiviteter. Slutproduktet af hver aktivitet rammesætter næste aktivitet. På den måde er forløbet progressivt, hvor eleverne hele tiden bygger videre på deres arbejde og erfaringer.
Hvad er digital mobning?
Jette Kofoed er lektor og PhD ved Institut for Uddannelse og Pædagogik (Aarhus Universitet) og forsker i bl.a. digital mobning. Hør hende forklare, hvad digital mobning er.
Hvorfor?
Lærings- og kompetencemål
aniMOB understøtter fokusområdet IT og Medier med særligt fokus på kompetencemålene indenfor fremstilling og kommunikation. Det betyder, at du som lærer kan opfylde målene ved at integrere aniMOB i din undervisning.
Refleksion gennem leg
Ved at arbejde med det, der kan være svært at tale om gennem produktion af animationsfilm, lærer eleverne at fokusere på konkrete handlinger og muligheder for at håndtere digitale mobbesituationer.
Formålsparagraffen
aniMOB handler helt grundlæggende om at inddrage eleverne på demokratisk vis og lade dem være medansvarlige i skabelsen af klassens trivsel. aniMOB rammesætter muligheder for fordybelse, erkendelse og handling.
Hør, hvad elever og lærere
synes om aniMOB.
Oplevelser
Inspiration
Første aktivitet starter med, at eleverne introduceres for hele forløbet. Du kan som lærer fx vise filmen, der ligger øverst på siden. Herefter ser eleverne scenarierne herunder om digitale mobbesituationer.
Filmene er et udgangspunkt for den klassediskussion, der skal danne grundlag for klassens fælles antimobbepolitik. Derudover fungerer de som eksempler på de 3 måder at animere.
Hent øvelser og
gode spørgsmål
Scenarie 1
Scenarie 2
Scenarie 3
Klassens antimobbebud
Elevernes refleksioner samles op på tavlen og transformeres til 3-5 spilleregler. Her er det vigtigt, at bruge elevernes egne ord, og at de er enige om formuleringen. Formulér buddene sådan, at de er handlingsanvisende og positive. Fx “Vi spørger om lov, før vi deler billeder af hinanden” i stedet for “Vi må ikke ...”. På den måde sikres et ejerskab hos eleverne, og de får nogle konkrete muligheder for at handle i digitale mobbesituationer.
Produktion
Eleverne skal nu selv skabe nye film med udgangspunkt i “buddene” i den nye politik, der hver især danner overskriften på animationsfilmene. Her er det vigtigt, at produktionsforløb og -kriterier kommunikeres tydeligt til eleverne. Del herefter eleverne i mindre grupper (2-3 elever). Hver gruppe vælger, hvilket bud de vil visualisere og hvilken modalitet, de vil bruge. Løbende lærerfeedback sikrer, at udvilking af animationer holder sig indenfor rammerne og lever op til kriterierne.
1. Indledende spørgsmål om mobning
Ud fra buddet skal grupperne snakke om digitale mobbesituationer, som de enten selv – eller kender nogen – har oplevet. Fokus er på handlinger. Hvad skete der? Hvem gjorde hvad? Var der nogen, som hjalp? Du kan downloade et ark, som eleverne kan udfylde. Svarene skrives ned og danner grundlag for udviklingen af animationfilmens historie og karakterer.
2. Udvikling af historie og karakterer
Grupperne skal nu skrive en historie, som deres film skal handle om. Undervejs udvikler de også de karakterer/roller, som indgår i filmen. Det giver dem mulighed for, at reflektere over hvorfor, der er nogen, som mobber. Du kan downloade skemaer til udvikling af karakterer, som eleverne kan udfylde.
3 måder at animere på
Vi præsenterer her 3 måder at animere på. Hver metode kan noget forskelligt, ligesom de også henvender sig til forskellige interesser. Du kan vælge at bringe alle 3 i spil eller blot bruge den metode, som du mener, passer dine elever bedst. På Skoletube finder du gode videovejledninger.
PowToon Studio (computer)
PowToon Studio er et forrygende kreativt værksted til små film og præsentationer med
et utal af levende overgange, animationer og meget mere.
Vejledning
på video
PowToon
WeVideo og LPS (LPS + computer)
LPS (My Little Pet Shop) er figurer, der forestiller dyr. LPS-videoer er de seneste år blevet et stort fænomen, hvor børn og unge skaber små, enkle film med kameraet i smartphonen og herefter redigerer filmen med WeVideo.
Vejledning
på video
WeVideo
Se guide!
Vejledning
på video
FILM-X
FILM-X (LEGO + computer)
Film-X på Skoletube er et enkelt og brugervenligt, som giver eleverne et super værktøj til at arbejde med stop-motion i et netbaseret program. LEGO er en god metode til stop-motion, hvor eleverne kan bygge det univers, som de ønsker at animere.
Se guide!
Upload film til Skoletube
Klassen opretter en fællesmappe på Skoletube. Hver gruppe uploader deres video sammen med gruppenummer/-navn, titel (bud) og en kort beskrivelse af filmens handling. Læreren gennemser filmene og forbereder feedback og spørgsmål, der kan diskuteres på klassen i fællesskab.
Hvad så nu?
Gennem forløbet har eleverne taget ejerskab over klassens antimobbepolitik ved at være medproducenter. Arbejdet med buddene gennem kreativ leg giver desuden eleverne en forudsætning for at tale om, genkende og handle i digitale mobbesituationer.
Animationsproduktionerne kan de vise forældrene, som på den måde kan hjælpe med at italesætte og holde eleverne op på de fælles regler, som klassen er blevet enige om. aniMOB er med til at ændre klassens kultur og måde at være sammen på
– både sprogligt og handlemæssigt.
Refleksion
Hver gruppe skriftes til at præsentere deres film. Efter hver film diskuterer eleverne, hvad der var godt og hvad, der kunne blive bedre. Start og slut med at sige noget positivt. Gør filmfremvisningen og feedbackaktiviteten til en fed oplevelse.
3. Visuelt storyboard
Gruppernes historier skal nu omsættes til et visuelt storyboard, hvor historiens scener visualiseres med skitser. På den måde har eleverne et konkret udgangspunkt at filme ud fra. Dowload her en skabelon, som eleverne kan bruge.
TIP
Invitér forældrene
til en aften med filmfremvisning og en snak om klassens nye antimobbestrategi.
Hør, hvad elever og lærere selv siger om animob
Sådan laver du film med stop-motion og LEGO (klik her igen for at lukke vinduet)

Sådan laver du film med LPS (klik her igen for at lukke vinduet)

Saml dyr og giv dem navne. Find de dyr, der dækker karakterbeskrivelser (personlighed, efternavn, hvad kan de lide/ikke lide, venner, drømme, forelskelser, historie, fjender, og tid (finder historien sted i fortiden, nutiden eller fremtiden?) og giv dem navne.

Giv dyrene stemmer og humør. Øv dig på at snakke, som du synes, at deres stemmer skal være. Bestem dig også for, hvordan de lyder, når de fx sure eller glade og måske hvilke vaner, de har.

Giv dyrene stemmer og humør. Øv dig på at snakke, som du synes, at deres stemmer skal være. Bestem dig også for, hvordan de lyder, når de fx sure eller glade og måske hvilke vaner, de har.

Når du har nok klip til din video, er du klar til at sætte dem sammen til en film. Her kan du bruge programmet WeVideo, som du finder på Skoletube.

Når filmen er helt færdig skal du gemme og uploade den til Skoletube i klassens mappe. Og så kan du glæde dig til at vide din nye film til familie og klassekammerater.

Byg dine scener op, hvor handlingen foregår. Ud fra storyboardet er det nu tid til at få detaljerne på plads og bygge scenerne op. Du kan fx bruge legetøj eller redskaber, du finder på skolen. Måske har du noget derhjemme, som du kan bruge? Lav det så realistisk som muligt. Tag et billede af de forskellige scener, så du kan huske, hvordan de ser ud. Måske skal du bruge dem igen.

Så skal der øves scener. Før du filmer en scene er det en rigtig god idé, at øve scenen igennem. Det er okay at give plads til at improvisere, men ved at øve dig kan du se hvad, der virker bedst.

Så skal der øves scener. Før du filmer en scene er det en rigtig god idé, at øve scenen igennem. Det er okay at give plads til at improvisere, men ved at øve dig kan du se hvad, der virker bedst.

Husk at tilføje baggrundsmusik. Den rigtige lyd og musik kan betyde meget for din film, hvis du bruger det rigtigt. Brug kun musik uden sang og stemmer, da det ellers bare forstyrrer din film.
Jonas, 6. klasse
Anders, 5. klasse
Aase, klasselærer
Sofie, 8. klasse
Karsten, dansklærer
Gustav, 6. klasse
HVAD
HVORFOR
INSPIRATION
PRODUKTION
REFLEKSION
KONTAKT
Copyright © 2017 · aniMOB